وزير آموزش و پرورش استعفا مي دهيد؟




 وزير آموزش و پرورش استعفا مي دهيد؟

هشت دانش آموز در محاصره شعله هاي آتش   وزير آموزش و پرورش استعفا مي دهيد؟

20 روز ديگر خانواده‌‏هاي داغدار دانش‌‏آموزان سوخته در مدرسه "سفيلان" در حالي دومين سالگرد فرزندان سوخته‌‏شان را به سوگ مي‌‏نشينند كه حدود دو هفته پيش،‌‏‌‏ بار ديگر مدرسه‌‏اي در استان فارس در محاصره شعله‌‏هاي آتش قرار گرفت، اما خوشبختانه در اين حادثه‌‏، هيچ دانش‌‏آموزي كشته‌‏ نشد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، حدود 15 روز پيش مدرسه‌‏اي در حالي كه دانش‌‏آموزان دختر و پسر هشت ساله مدرسه‌‏اي در روستاي "درودزن" استان فارس، دور تنها چراغ علاءالدين كلاسشان حلقه زده بودند تا گرم شوند، به دليل شيطنت‌ يكي از آنها، چراغ واژگون و كلاس دچار حريق شد.
تلاش دانش‌‏آموزان براي خاموش كردن آتش بي‌‏نتيجه مانده و حتي موجب شعله‌‏ورتر شدن آتش شد. در اين حادثه دو پسر و شش دختر كلاس دچار سوختگي شدند و با گذشت دو هفته، هنوز تعدادي از آنان در بيمارستان بستري هستند.
خبر آتش‌‏سوزي اين مدرسه، 15 روز بعد از وقوع، توسط "نيازي"، رييس سازمان بازرسي كل كشور در جلسه‌‏اي كه جمعي از كارشناسان مسوول واحدهاي ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات سازمان آموزش و پرورش استان‌‏هاي كشور, در آن حضور دارند، اعلام مي‌‏شود.
در اين جلسه و پس از اعلام خبر آتش‌‏سوزي توسط "نيازي"، يكي از مسوولان آموزش و پرورش پس از تاخير پانزده روزه اعلام مي‌‏كند كه هزينه‌‏هاي درماني اين دانش‌‏آموزان پرداخت شده و بازرساني براي پيشگيري از وقوع چنين حوادثي به مدارس اعزام شده‌‏اند.
اين در حالي است كه چندي پيش دستورالعملي مبني بر نحوه استفاده از وسايل گرمازا در مدارس از سوي شخص وزير آموزش و پرورش صادر شد كه بر اساس آن، همه مدارس كشور موظف شده بودند، نسبت به استانداردسازي وسايل گرمايشي مدارس خود اقدام كنند.
به نظر مي‌‏رسد؛ در زمان تدوين اين دستورالعمل تنها مدارس در معرض ديد مسوولان آموزش و پرورش، مورد توجه قرار گرفته‌‌‏ است. زيرا مدارس بسياري در كشور وجود دارد كه نه بخاري دارند نه شوفاژ، تا با خواندن دستورالعمل بدانند چگونه بايد آن را روشن كنند، بنابراين نمي‌‏توان دستورالعمل "پرطمطراق" وزير را در اين مدارس اجرا كرد.
هنوز روستاهاي در كشور وجود دارند كه به اعتراف خود مسوولان آموزش و پرورش، كلاس‌‏هاي آن با چراغ‌‏هاي والور و علاءالدين گرم مي‌‏شود و هيچ بازرسي به اين مدارس سرك ‌‏نمي‌‏كشد تا سيستم‌‏هاي گرمايي اين مدارس استاندارد شود.
هرچند، رهي، مديركل دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات آموزش و پرورش كه مسوول پيگيري استانداردسازي سيستم‌‏هاي گرمايي مدارس نيز هست، در جلسه‌‏اي اطمينان ‌‏داد كه تمام مدارس كشور از نظر استانداردهاي وسايل گرمايي مورد بازديد قرار مي گيرند، اما به نظر مي‌‏رسد كه مدارس شهري و نوسازي نيازي به بازرسي ندارد و بايد توان اجرايي اين بازرسان! صرف مدارسي شود كه شايد نام روستاهاي آن هم به گوش مسوولان آموزش و پرورش نرسيده باشد.

موضوع آتش‌‏سوزي در مدرسه "درودزن" از سوي آموزش و پرورش اعلام نشد، شايد به اين دليل كه وزير آموزش و پرورش چندي پيش در مصاحبه‌‏اي به خبرنگاران اطمينان داده بود؛" اگر حادثه‌‏اي مانند مدرسه "سفيلان" در كشور رخ دهد، استعفا مي‌‏دهم"، حال بايد پرسيد جناب وزير چه مي‌‏كنيد؟ برنامه شما براي جلوگيري از تكرار چنين حوادثي در مدارس كشور چيست؟
به گزارش ايلنا، بر اساس برخي شنيده‌‏ها، شخص وزير پس از رييس‌‏جمهور از وقوع اين آتش‌‏سوزي مطلع شده و دستور بررسي كم و كيف رخداد اين حادثه نيز از سوي رييس جمهور صادر شده است.

يزد فردا - آموزش نيوز

اخبار مرتبط

گزارشي تلخ از حادثه آتش‌سوزي در مدرسه درودزن فارس




گروه گزارش فارس نگار/ فقط 8 سال دارد اما در پس نگاه معصومانه‌اش، چيزي احساس را چنگ مي‌زند. نگاه غمگينش يا صورت جراحت ديده شايد هم ديدن اشك مادر يا قامت خميده پدرش، نه... شايد آن عروسك كه هنوز در پوشش پلاستيكي جاي دارد و دستي كه نمي‌تواند آن را بگشايد و نگاهي مبهوت به دور دست‌ها ....
مات و مبهوت به نقطه‌اي در دور دست‌ها مي‌نگرد. شايد به سه هفته پيش، همان روز كه شادمانه براي رهايي از سرما دور چراغ علاءالدين كلاس جمع‌ شده بودند. پسرها زورشان بيشتر بود جلوتر ايستاده بودند. هر كه دورتر است از فرد نزديك به چراغ مي‌خواهد كه كمي عقب‌تر بايستد تا نفر بعدي نيز گرم شود. شادي آن لحظه، براي دقايقي مرهمي بر دل دردمندش است. عضلات صورت نيز پيام شادي را مي‌گيرند اما در واكنش به آن، دردي وجودش را به لرزه مي‌افكند. چشم‌ها را مي‌بندد... ديگر نمي‌تواند بخندد...
هنوز نمي‌داند چه شد كه چراغ بر زمين افتاد. مقصر كه بود اما هنوز همه مي‌خنديدند. هيچ‌كس فكر نمي‌كرد آتش شعله كشد و آن‌ها را در كام گيرد. مي‌خواستند آتش را خاموش كنند اما شعله‌ها اجازه نداد. آن‌ها تنها 8 سال داشتند؛ 8 سال.
فاجعه ای در بی خبری
طي دو هفته گذشته، مدارس استان فارس 2 بار طعمه آتش شدند. اولين مورد در شهرستان سروستان رخ داد و اخيراً در دبستان شهيد رحيمي درودزن از توابع مرودشت هشت دانش آموز بر اثر عدم ايمني در وسايل گرمايشي دچار سوختگي شدند.
این هشت دانش آموز در حالی در کلاس کوچک و سرد خود، اسیر شعله هاي آتش بخاری شدند که روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش فارس با حرفه‌ای‌گری فراوان توانست بیش از دو هفته مانع انعکاس خبری این فاجعه در سطح کشور شود.
این حادثه زمانی رخ داد که دانش‌‏آموزان دختر و پسر 8 ساله مدرسه‌‏اي در روستاي "درودزن" ، دور تنها چراغ علاءالدين كلاسشان حلقه زده بودند تا گرم شوند، به دليل شيطنت‌ يكي از آنها، چراغ واژگون و كلاس دچار حريق شد.
تلاش دانش‌‏آموزان براي خاموش كردن آتش بي‌‏نتيجه مانده و حتي موجب شعله‌‏ورتر شدن آتش شد. در اين حادثه دو پسر و شش دختر كلاس دچار سوختگي شدند و با گذشت بیش از دو هفته، هنوز تعدادي از آنان در بيمارستان بستري هستند.
خبر آتش‌‏سوزي اين مدرسه، 15 روز بعد از وقوع، توسط "نيازي"، رييس سازمان بازرسي كل كشور در جلسه‌‏اي كه جمعي از كارشناسان مسئول واحدهاي ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات سازمان آموزش و پرورش استان‌‏هاي كشور, در آن حضور دارند،در سطح ملی اعلام شد. پیش از این خبر به صورت کوتاه در رسانه های محلی استان منعکس شده بود.
در جلسه یاد شده و پس از اعلام خبر آتش‌‏سوزي توسط "نيازي"، يكي از مسوولان آموزش و پرورش پس از تاخير پانزده روزه اعلام مي‌‏كند كه هزينه‌‏هاي درماني اين دانش‌‏آموزان پرداخت شده و بازرساني براي پيشگيري از وقوع چنين حوادثي به مدارس اعزام شده‌‏اند.
خبرنگار فارس نگار برای پیگیری چگونگی وضعیت کنونی مدرسه مورد اشاره و دانش آموزان حادثه دیده با روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش فارس تماس گرفت ولی رجب‌علی‌پور ، کارشناس روابط‌عمومی از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد.
يكي دیگر از اعضاي روابط عمومي آموزش و پرورش استان نیز در مصاحبه با روزنامه افسانه گفت: اين اتفاق مربوط به 20 روز پيش بوده و تمايلي به پاسخگويي در اين رابطه نداريم. فرامرزي، در ادامه اظهار داشت: رياست آموزش و پرورش استان بيش از اينكه پاسخگوي اين قبيل سوالات باشد دغدغه و كار دارد و به هيچ وجه جوابي براي تدابير احتمالي پيشگيري از اين حوادث ندارد. وي افزود: براي مصاحبه با رياست، بايد مراحل نامه نگاري انجام شود و در صورت صلاحديد، ايشان پاسخگو هستند در غير اين صورت پاسخي براي اينگونه سوال ها ندارند. ما بيكار نيستيم كه پاسخ رسانه ها را بدهيم.
دانشگر، مسئول حراست آموزش و پرورش درود زن به فارس نگار گفت: وضعیت دانش‌آموزان خوب است و تعدادی از آنها از بیمارستان مرخص شده اند.
وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم اطلاعات دقیق تری در اختیار شما قرار دهیم،باید با حراست اداره‌کل آموزش و پرورش فارس هماهنگ کنید.
محمدمهدي نعمتي كارشناس واحد ارزيابي، عملكرد و پاسخگويي به شكايات سازمان آموزش و پرورش استان فارس در خصوص اين حادثه به خبرنگار اجتماعي فارس گفت: هم‌اكنون 4 دانش‌آموز از اين 8 دانش‌آموز از بيمارستان مرخص شده‌اند. دو دانش‌آموز در بيمارستان دوران نقاهت را طي مي‌كنند و طي يكي دو روز آينده مرخص مي‌شوند. دو دانش‌‌آموز ديگر نيز تا يك هفته ديگر مرخص خواهند شد.
وي ضمن گله از برخي رسانه‌ها كه اين خبر را طوري منعكس كردند كه گويي اين حادثه كتمان شده بود، گفت: در همان زمان خبر اين حادثه در صدا و سيماي استان فارس اعلام شد و روزنامه‌هاي محلي نيز به اين ماجرا پرداختند. اينكه خبرنگاري به تازگي متوجه اين جريان مي‌شود دليل كتمان حقيقت نيست.
اين كارشناس ادامه داد: اين خبر به عنوان يك مثال در گردهمايي كارشناسان مسئولان واحدهاي ارزيابي، عملكرد و پاسخگويي به شكايات سازمان آموزش و پرورش استان‌ها مطرح شده بود و خبرنگار به خيال آنكه خبر جديدي به دست آورده است، آن را مطرح كرده است.
این سخنان در حالی مطرح شده است که رسانه های محلی فارس نیز پس از انعکاس این خبر در سطح ملی پی به اهمیت آن بردند و به صورت گسترده به مسئله آتش سوزی مدرسه ای در درودزن پرداختند.
اما بر اساس برخي شنيده‌‏ها، شخص وزير پس از رييس‌‏جمهور از وقوع اين آتش‌‏سوزي مطلع شده و دستور بررسي كم و كيف رخداد اين حادثه نيز از سوي رييس جمهور صادر شده است.
محمود فرشيدي در خصوص اين حادثه گفت: همان زمان كه خبر اين حادثه را شنيدم بلافاصله گروهي را براي پيگيري به اين مدرسه فرستادم تا اين حادثه را پيگيري كند و خوشبختانه اقدامات بسيار خوبي انجام شد و اكنون حال دانش آموزان آسيب ديده خوب است. وي افزود: براي مقابله با آتش سوزي در مدارس دستورالعمل پيشگيري و مقابله با آتش سوزي را تهيه و به آموزش و پرورش استان ها ابلاغ كرديم. ضمن اين كه براي اجراي بهتر اين دستورالعمل از وزير كشور، وزير نفت و وزير نيرو طي نامه‌هايي جداگانه درخواست كرديم كه با اعزام بازرسان سازمان آتش نشاني، ادارات برق و ادارات گاز، نسبت به آموزش دانش آموزان، همكاران فرهنگي و احتمالاً اولياي دانش آموزان اقدام كنند.
به گزارش فارس بر اساس این دستورالعمل همه مدارس كشور موظف شده بودند، نسبت به استانداردسازي وسايل گرمايشي مدارس خود اقدام كنند.به نظر مي‌‏رسد؛ در زمان تدوين اين دستورالعمل تنها مدارس در معرض ديد مسئولان آموزش و پرورش، مورد توجه قرار گرفته‌‌‏ است. زيرا مدارس بسياري در كشور وجود دارد كه نه بخاري دارند نه شوفاژ، تا با خواندن دستورالعمل بدانند چگونه بايد آن را روشن كنند، بنابراين نمي‌‏توان دستورالعمل "پرطمطراق" وزير را در اين مدارس اجرا كرد.هنوز روستاهاي در كشور وجود دارند كه به اعتراف خود مسوولان آموزش و پرورش، كلاس‌‏هاي آن با چراغ‌‏هاي والور و علاءالدين گرم مي‌‏شود و هيچ بازرسي به اين مدارس سرك ‌‏نمي‌‏كشد تا سيستم‌‏هاي گرمايي اين مدارس استاندارد شود.
وزير آموزش و پرورش در اين خصوص مي‌گويد:در حال حاضر 15 ميليون دانش‌آموز در مدارس كشورمان تحصيل مي‌كنند و بايد براي تحصيل آن‌ها فضاي مناسب آماده شود اما اعتبار ما در اين خصوص كافي نيست و نياز به اعتبار داريم.
فرشيدي وجود مشكل آتش‌سوزي در مدارس را ناشی از عدم اعتبار كافي مي‌داند. اين در حالي است كه به گفته وزارت آموزش و پرورش و حتي شخص وزير بودجه آموزش و پرورش در سال‌جاري 50 درصد افزايش داشته است. 4 ميليارد دلار نيز براي مقاوم‌سازي مدارس فرسوده از سوي مجلس تصويب شد. 100 ميليارد تومان نيز كمك به سرانه دانش‌آموزي تعلق گرفت. اين موارد به جز كمك‌هاي مالي اوليا به مدارس و كمك‌هاي خيرين مدرسه‌ساز است.
موضوع آتش‌‏سوزي در مدرسه "درودزن" از سوي آموزش و پرورش اعلام نشد، شايد به اين دليل كه وزير آموزش و پرورش چندي پيش در مصاحبه‌‏اي به خبرنگاران اطمينان داده بود؛" اگر حادثه‌‏اي مانند مدرسه "سفيلان" در كشور رخ دهد، استعفا مي‌‏دهم"، حال بايد پرسيد جناب وزير چه مي‌‏كنيد؟ برنامه شما براي جلوگيري از تكرار چنين حوادثي در مدارس كشور چيست؟ .
نمي‌توانم بنويسم
هيچ نمي‌گويند. نگاهشان پر از حرف است. با نگاهشان درد دل مي‌كنند. اينجا كلام جايي ندارد. تنها نگاه است كه با انسان حرف مي‌زند. نگاه‌‌ها در هم گره مي‌خورند و قطرات اشك متولد مي‌شوند.
اينجا سكوت يك دنيا حرف است. دستاني كه به سختي به رغم باندپيچي بسيار تكان مي‌خورند تا بگويند هنوز مي‌توانيم...
آن طرف‌تر صداي ظريف دخترانه‌اي به آرامي شنيده مي‌شود: «‌نمي‌توانم بنويسم» به سمت صدا مي‌چرخي. مبهوت به افراد مي‌نگرد باز تكرار مي‌كند: ‌نمي‌توانم بنويسم
عروسكي كه برايش هديه آوردي را به سويش مي‌گيري. خوشحال نمي‌شود. هيچ عكس‌العملي نشان نمي‌دهد. انگار نه انگار كه او روزي عاشق اين عروسك بود. حالا تنها با بغض به اطراف مي‌نگرد و باز تكرار مي‌كند: نمي‌توانم بنويسم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا